Johtaja Oy Ab

Ostamme ja käytämme kuluttajina palveluita, jotka koemme hyödyllisiksi itsellemme. Joten johtaja/esihenkilö, jos johtaminen olisi palvelu, kuinka moni ostaisi palvelun sinulta?

Tervetuloa yritykseen nimeltä Johtaja Oy Ab, joka on onnistunut myymään palvelupaketin nimeltä "johtaminen" Yritys Oy Ab:lle. He ovat tehneet sopimuksen, jossa Yritys Oy Ab ostaa johtamisen palveluita toistaiseksi yritykseltä Johtaja Oy Ab:lta kiinteään kuukausihintaan. On sovittu, että Johtaja Oy Ab tarjoaa johtamisen palveluita yritykselle, 10 hengen tiimille ja sen jokaiselle yksilölle.

Mitä jos uskalletaankin nähdä johtaminen palveluna?

Elämme vuotta 2018 ja silti kuulee/lukee huonosta johtamisesta, jossa työntekijöitä joko kohdellaan huonosti lähijohtajan toimesta tai sitten johtamista ei ole, lähijohtaja ei välitä. Miksi näin vieläkin? Eikö ole jo vuosikymmeniä kirjoitettu, opetettu, luennoitu johtamisen tärkeydestä koko organisaation ja yrityksen elinvoiman kannalta? Yritys Johtaja Oy Ab on yksi esimerkki miten mielestäni johtamista tulisi ajatella. Kukaan johtaja ei ole "vain" töissä, vaan tarjoaa joka päivä palveluaan kuukausipalkkaa vastaan tiimilleen, organisaatiolle ja koko yritykselle. 

Mitä jos uskalletaankin nähdä johtaminen palveluna? Jos palveluun ei oltaisi tyytyväisiä, tiimi ostaisi palvelun toiselta ammatinharjoittajalta eli esimerkiksi organisaation toiselta lähijohtajalta. Tällöin jokaisen johtajan tulisi muotoilla palvelustaan sellainen, että siitä ollaan valmiita maksamaan. Ja jos tähän ei kyetä, tulisi pohtia olisko syytä tarkastella Johtaja Oy Ab:n liiketoimintasuunnitelmaa ja sitä kautta kilpailustrategiaa tarkemmin. Tärkeää on pohtia mitä lisäarvoa tiimi tai organisaatio saa johtajan tarjoamista johtamisen palveluista.

Jos johtaminen nähtäisiin palveluna, moni johtaja joko luopuisi johtamisesta tai kehittäisi omaa palveluaan paremmaksi

Mainion kysymyksen esitti Kalle Honkanen tekstissään "Johtaja, luotko luottamusta?": Jos kaikki organisaatiossasi saisivat päättää esimiehensä, kuinka moni valitsisi sinut?". Kysymyksessä kiteytyy näkemykseni toisaalta johtamisen palvelupaketista, mutta myös valinnan vapaudesta. Riittääkö johtajan tarjoama palvelu kilpailemaan vapailla markkinoilla ja jos ei, miten palvelua voisi kehittää? 

Yritykset tekevät paljon töitä saadakseen käyttäjien kokemuksia eri palveluista, jotta yritys pystyisi muotoilemaan ja kehittämään palveluaan. Johtajan timanttinen työkalu tähän on palaute, jota tarvittaessa voi saada vaikka joka päivä tekemättä erillistä asiakaskyselyä. Jos johtaminen nähtäisiin palveluna, moni johtaja joko luopuisi johtamisesta tai kehittäisi omaa palveluaan paremmaksi, jotta se tyydyttäisi asiakkaan eli johdettavan odotukset ja tarpeet jatkossa paremmin.

Kehitä itseäsi ja johtamistasi jatkuvasti.

Johtaja, sinä tarjoat johtamisen palveluita ja asiakkaasi odottavat rahoilleen vastinetta. Kehitä itseäsi ja johtamistasi jatkuvasti. Ole avoin palautteelle, sillä se on arvokkain ja halvin asiakaskysely jonka voit saada. 

Luo johtamisestasi palvelu, jota halutaan ostaa tulevaisuudessakin.