Työelämän santsikupit

Poljen kesäisin usein pyörällä Porvooseen ja pysähdyn siellä aina kahville. Pitkään vakio paikkani oli linja-autoaseman kupeessa sijaitseva kahvila. Erään kerran päätimme kaverin kanssa poikkeuksellisesti kokeilla jokirannassa olevaa kahviota. Kun olimme juoneet kuppimme tyhjäksi, kahvilan työntekijä tuli yllättäen kysymään meiltä haluammeko santsikupit ja hän tarjoili meille kupilliset maksutta pöytään. Tästä jäi äärettömän positiivinen muistijälki ja parasta oli juuri se yllätyksellisyys. 

Tänään kun tein taas vastaavan reissun aamulla, muistin tuon tapahtuman ja join aamukahvini samaisessa paikassa. Kahvila onnistui yllättämään minut kerran ja tarjoilemaan sen extran asiakaskokemukseen, joka erotti paikan tuosta entisestä vakio paikastani ja en edes odottanut saavani tänään santsikuppia. 

Miten yritykset voivat erottua edukseen työntekijäkokemuksessa? Olisiko myös työpaikoilla mahdollisuus yllättää työntekijät tavalla, jota he eivät edes odota ja millainen vaikutus tuolla olisi työntekijäkokemukseen? Kuinka monesti esimerkiksi palkankorotuksen tai muun palkkion on saanut täysin yllättäen ilman minkäänlaista keskustelumallia tai ennalta asetettuja tavoitteita?

Uskalletaan siis tarjoilla myös työpaikoilla työelämän santsikuppeja.