Työntekijäkokemus: syntymästä kuolemaan

Työntekijäkokemus on pienien asioiden summa ja josta huolehtimalla yritys saa palkattua parhaita työntekijöitä vielä tulevaisuudessakin. Se syntyy jo varhain työntekijän ensiaskeleilla ja kestää läpi työsuhteen.

Mitä muistat lapsuuden kesistä ja millaisia muistoja niihin liittyy? Oliko lapsuutesi kesät yhteistä aikaa koko perheen kanssa vai hektistä suoritusmatkailua ja ryntäilyä pitäjästä toiseen? Päättyikö kesät liian varhain vai odotitko kouluun pääsyä kuin viikonloppua? Itse muistan lapsuuden kesistä mm. sen kun sain yksin hakea jäätelöä paikalliselta kioskilta tai sain valvoa myöhään katsoessani jännittävää kesäleffaa. 

Muistan kun teimme veljeni ja siskoni kanssa majat pahvilaatikoista keskelle pihaa juuri ennen kaatosadetta. Toki se oli myös tylsyyttä keskikesän aikaan ja pettymystä juuri ennen koulujen alkua. Kuten yksittäiset kesämuistot, monet lapsuuden kokemukset jäävät muistimme lokeroihin ja vaikuttavat vielä aikuisenakin. Yhtälailla myös työntekijän kokemukset vaikuttavat ensiaskelista vuosien päähän.

Työntekijäkokemus kuorrutetaan työhyvinvointijumpilla ja hedelmäkoriviikoilla

Työntekijäkokemuksesta puhutaan ja kirjoitetaan yhä enemmän. On äärimmäisen mahtavaa omien kokemusten lisäksi, omasta verkostostani lukea ja kuulla hienoista työntekijäkokemuksista jo ensiaskeleista lähtien työntekijänä uudessa yrityksessä. Samalla kuitenkin varjon tälle heittävät yritykset, joissa työntekijäkokemus kuorrutetaan työhyvinvointijumpilla ja hedelmäkoriviikoilla, vaikka samaan aikaan on isoja puutteita perustekemisessä, työn organisoinnista johtamiseen.

Hyvä työntekijäkokemus on yksilön arvostusta, luottamusta, palautetta, kannustusta ja tukea.

Työntekijäkokemus on pienien asioiden summa, josta huolehtimalla yritys saa parhaita tulevaisuuden tekijöitä vielä vuosienkin päästä. Hyvä työntekijäkokemus on yksilön arvostusta, luottamusta, palautetta, kannustusta ja tukea. Se rakentuu mm. hyvästä johtamisesta ja varhaisesta välittämisestä. Toisaalta taas huono työntekijäkokemus voi lamaannuttaa parhaankin talentin ja alkuun niin kauniilta näyttänyt työntekijäkokemus kuolee aliravitsemukseen liian nuorena.

se on perehdytyksen puute heti ensimmäisestä työpäivästä 

Huono työntekijäkokemus rakennetaan jo varhain yliampuvilla työnhakuilmoituksilla monsterissa, oikotiellä ja mollissa. Se on hakijan ensi puhelut yritykseen, jolla hän yrittää herättää edes vähäistä huomiota rekrytoijassa, jota kiinnostaa soittaja yhtä vähän, kuin somevanhempia oma lapsi, joka hakee huomiota somejumpan keskellä. 

Huono työntekijäkokemus on haastatteluaika hakijalle epäsopivasti keskellä päivää ja se on perehdytyksen puute heti ensimmäisestä työpäivästä lähtien. Se voi tulla uudelle työntekijälle yllätyksenä, kuin olisi ajanut väärään suuntaa moottoritiellä, etsien vimmatusti ensimmäistä poistumisliittymää.

organisaatiosta kaikuva yksittäinen hiljainen hätähuuto

Huono työntekijäkokemus on iltamyöhään venyneet etätyöt loman päätteeksi ja esihenkilön täystyrmäys joka keväisessä palkkakeskustelussa kolmatta kertaa peräkkäin. Se on kesken loppuneita kyniä varastosta ja jatkuvia aliravittuja lounaita kiireessä omalla työpisteellä. Se on väliin jääneitä lasten harrastuksia ylitöiden vuoksi ja juuri ennen exit-keskustelua ehdotettuja epätoivoisia palkankorotuksia. 

Huono työntekijäkokemus on organisaatiosta kaikuva yksittäinen hiljainen hätähuuto, jolla pyritään pitämään oma pää pinnalla juuri ennen hukkumista. Se on unohdettuja lupauksia, antamatta jäänyttä tukea ja empatian puutetta.

työsuhde-edut, lasikattotoimistot, biljardisalitrampoliinit

Jotta työntekijäkokemuksen aliravitsemukselta vältytään, hyvät työntekijäkokemukset ovat arjen pieniä hetkiä. Sillä vaikka olisi kuinka hienot työsuhde-edut, lasikattotoimistot, biljardisalitrampoliinit, arki ratkaisee. Pohja rakennetaan jo varhain, sillä se on kuin ensivaikutelma, joka syöpyy kerrasta verkkokalvon läpi aivojen muistikortille. 

Rakastetaan siis työntekijäkokemusta jo ennen sen syntymää ja pidetään siitä huolta läpi koko työsuhteen.